onsdag 14 september 2011

Tips och trix: konsten att investera i dricks (det rimmar!!!)

Att vara bartender är inte världens lättaste jobb. Förutom att vara snabb, effektiv och koncentrerad måste du samtidigt se bra ut och le hur svettig, äcklig, trött och irriterad du än känner dig (som när dina kollegor lägger isbitar innanför din tröja till exempel). Så eftersom jag och emilia båda behöver spara pengar har vi funnit ett fantastiskt sätt att ändå få shoppa loss: Spendera i dricks! Att försöka skaffa sig en löneförhöjning tar ju oftast ganska lång tid, dricks är ju däremot något man kan påverka ganska mycket och med snabba resultat dessutom.

Därför har vi de senaste dagarna tagit oss friheten att spendera lite lagom mycket pengar bara för att känna oss snyggare, lukta godare och se fräschare ut - för att bättra på dricksen helt enkelt.. Okej då, lite för att få en anledning att gå i butiker också. Dock får vi ju bara gå klädda i svart på jobbet och att hitta kläder som lockar i den färgen är svårt för oss som har favoritfärger som rosa, rött, lila och blått. (Amanda, tänk vad stolt du skulle varit om du såg mig på jobbet här, helt klädd i svart!)

Så vill du bättra på din lön? (eller betyg, hehe.. NEEEEJ, jag skoja bara!!!) Nedan kommer den mest kompletta listan av saker du utan dålig samvete kan lägga ner pengar på:
- Parfym. Mmm... Parfym är ju en alldeles fantastisk uppfinning, speciellt om du har lätt för att svettas ner dina kläder när du blir varm. Har du inte hunnit duscha idag? Ta lite parfym så kommer ingen märka det! Det man inte vet lider man inte av..
- Örhängen. Ända sedan jag fick hål i öronen i våras har jag haft sånt dille på örhängen att det inte är sant. Men om du som jag inte kan variera din outfit i klädväg så får du använda fantasin på annat håll. Lite tingelitangel har väl ingen dött av?
- Badbomber. Om du har badkar vill säga, annars får du knacka på hos en granne som har ett och säga att ert vatten tagit slut.
- Body Lotion. Inga komplikationer. Body lotion är det bästa som finns, om man använder någon som luktar gott vill säga. Både återfuktande och väldoftande, en fantastisk uppfinning!
- Smink. Jag vill inte vara en sådan som förespråkar att smink gör dig snyggare, för så är faktiskt inte fallet. Att man kan trixa lite med påsar under ögonen och skaffa sig lite rosigare kinder är däremot sant och ofta känner man sig fräschare med lite klutt i ansiktet.
- Choklad. Choklad blir man glad av har jag hört. Jag blir glad av bara tanken på choklad och kunderna har ju ingen aning om att det inte är mot dom jag ler! Att man får finnar av choklad tror jag är en myt, det får man bara om man tror på det.

Några av mina senaste "investeringar":

Jag tror att man kan bättra på sin dricks om man blandar rätt drinkar också. Dock råkade jag slänga i gin istället för bacardi i två mojitos igår och mina två kunder märkte ingen skillnad :) Ikväll ska jag ut på stan med en kollega som också är ledig, sen ska jag möta upp emilia när hon slutat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar