fredag 18 november 2011

Saker jag stör mig själv genom att göra

Här sitter jag och myser med min frukost på sängen som har börjat bli alltmer vanlig när jag vaknar nuförtiden. Det är ju som om man fyller år varenda dag, den enda skillnaden är att ingen gör frukosten åt mig men det är helt okej att göra den själv - man vill ju inte riskera att skämma bort sig själv hur mycket som helst. Men när jag gick till sängs inatt upptäckte jag hur denna fantastiska morgonvana sakta men säkert lyckats utvecklas till min absoluta mardröm (alltså, bokstavligt talat mardröm eftersom det inte är förrän på natten jag upptäcker det). Sängfrukostar i all ära, men att gå och lägga sig i en säng där det känns som om någon varit ute och snott sju liter singelsten från uppfarten för att slänga det i min säng är inte okej. Inte alls okej. Sen är det ju oftast knäckebröd jag tuggar på, vilket gör det hela ännu värre. Så jag tänkte jag skulle göra en lista på hur irriterande jag är - inte ur andras perspektiv utan hur jag faktiskt förpestar min egen vardag. Check it out:

- Jag äter frukost i sängen, ofta och gärna knäckebröd.
- Inbillar mig själv att kaffet/teet i min mugg har svalnat och bälar i mig det som ett entusiastiskt lamadjur. Resultat: Bränd tunga.
- Jag är en tidsoptimist som inte klarar av att vara sen. En väldigt underlig men sann kombination. Den enda gången jag varit sen till jobbet var när jag skulle skriva på ett hyreskontrakt och då hann jag faktiskt ringa min chef en halvtimme innan så att han var medveten om att jag skulle komma några minuter efter utsatt tid. Men när jag redan är så sen att jag vet att jag måste småjogga både till och från tunnelbanan för att komma i tid är det ju självklart något jag glömt göra. Ta på mig örhängen, smörja in händerna, bädda sängen.. Och ja, jag kommer i tid 99,9% av fallen, dock resulterar det oftast i att jag kommer lökig som en mackedonkanburgare efter marathonloppet dit. Svettig eller jobblös brukar jag säga.
- Jag underskattar värdet av sömn. Det har väl inte fått mig att lida så mycket än i mitt liv men jag känner på mig att det en dag kommer smälla till mig riktigt hårt att jag väldigt sällan sover ut ordentligt. What goes around comes around som dom säger.
- Jag bryr mig alldeles för mycket om personen jag framstår att vara på facebook.
- När det kommer till miljön är jag nog en relativt medveten kvinna, men det jag sparar genom att leta i timmar efter en papperskorg för ett ynkas tuggummi tror jag kompenseras genom allt varmvatten till mina tiotusen bad.

Sen finns det ju saker som andra stör sig på att jag gör. Till exempel att jag snålar på "viktiga" saker såsom toapapper för att istället spendera de insparade pengarna på 50-pundspyjamasar och body lotion. Men om det är viktigt för mig bryr jag mig inte om andra som inte uppskattar de prioriteringarna, så länge jag känner att det faktiskt gör att min dag blir bättre och att jag då kanske kan skänka lite fler leenden till denna värld. Och förresten! Titta vad jag och emilia fick av vår konstapelkamrat igår. Han brukar patrullera utanför jobbet och ibland tar vi en kaffe på min rast. Att vara bundis med en polis måste ju vara den bästa kontakten man kan ha om något händer, så enkelt är det. (Egentligen så fick vi 6 rosor, men två av de stackars kärlekskranka säkerhetsvakterna på jobbet ville ha varsin att ge till sina flickvänner. Det flickvännerna inte vet lider de inte av?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar