söndag 13 november 2011

Pappas flicka

Mitt rum doftar svagt av liljekonvalj från ljusen jag precis tände. En doft som påminner mig om min pappa varje gång jag känner den. För varje år när det var mors dag gick pappa ut i trädgården och skrapade ihop en liljekonvaljsbukett av de små fjuttiga man kunde hitta i trädgården och sa pillemariskt men lyckligt: "Denna ska min mamma få!". Det tycker jag var fint, väldigt fint. Idag önskar jag att jag kunde göra som jag alltid brukade göra på fars dag när jag fortfarande bodde hemma. Vi gick upp alldeles för tidigt för att "väcka" en redan vaken pappa som låg och vilade i sängen väntades på sitt te och sin müsli, vi åkte till kyrkan och hade söndagsmiddag tillsammans. Men jag får nöja mig med att skänka honom en tanke och på avstånd hylla hans fantastiska existens denna dag, hur mycket jag än önskar att jag kunde krama om honom och skrapa mitt ansikte mot hans stickiga tomteskägg.
Nu ska jag spendera resten av dagen med att försöka koppla av efter gårdagens 15-timmarspass på jobbet, det känns i varenda liten muskel att det inte var hälsosamt för fem öre att ge mig på något sådant och därför ska jag nu plumsa i mitt rosabubbliga bad för att sedan bege mig och leka lite med sofia på andra sidan stan. Hon är cool. Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar